Skip to content
kako-dati-konstruktivan-feedback-labas


Kako dati konstruktivan feedback bez nelagode?

Je li ti se ikada dogodila situacija u kojoj te kolega izbacio iz takta? Radite na zajedničkom projektu, a on ne poštuje rokove. Godinama gradiš odnos s važnim klijentom, a kolegica uprska suradnju jer je taj dan ustala na lijevu nogu i neprimjereno mu odgovorila na jedan od upita.

Ti šutiš, posao trpi, odnosi su zategnuti, atmosfera nikakva. Dođeš kući i svu frustraciju preneseš na (ni krive ni dužne) članove obitelji. I, naravno, u glavi vrtiš sto i jednu stvar koju ćeš mu/joj reći ili si mu/joj trebala reći, ali nijedna od tih misli nikada ne izađe.

Posao u korporaciji naučio me vještini zahvaljujući kojoj probleme adresiram na točne adrese i trudim se u što manjoj mjeri prelaziti s njima preko kućnog praga.

To je vještina zahvaljujući kojoj imamo uspješnije odnose, ugodniju atmosferu na poslu i efikasnije ostvarujemo svoje ciljeve.

Govorim o davanju konstruktivne povratne informacije ili feedbacka.

“Make feedback normal. Not a performance review.” 

Ed Batista

Iako se ta vještina često veže za poslovni odnos na relaciji voditelj – član tima i za formalne razgovore u obliku ocjenjivanja zaposlenika, definitivno nas ne ograničava da povratnu informaciju dajemo svojim kolegama, čak i voditeljima iliti nadređenima. 

Upravo zato što na konstruktivan feedback često gledamo kao na nešto što će sugovornik shvatiti kao kritiku, dolazi do nelagode zbog koje odlučimo prešutjeti ono što ne bismo trebali. 

Važno je osvijestiti da davanje konstruktivne povratne informacije nije kritiziranje, već prilika za rast osobe kojoj je namijenjena.

Kako dati konstruktivan feedback?

Ono ne mora biti ni komplicirano ni teško, a pravila u nastavku sigurno će ti pomoći da se ohrabriš i sljedeći put izneseš svoj stav bez nelagode.

1. Zapitaj se zašto daješ feedback. 

Svrha davanja feedbacka je poboljšati određenu situaciju na poslu ili pomoći nekomu unaprijediti njegovu izvedbu i rezultate, a ne davati komentare na osobnoj razini.

2. Odaberi pravi trenutak. 

Ne čekaj da prođe mjesec dana od određene situacije na koju želiš dati povratnu informaciju. Također nemoj davati feedback neposredno nakon događaja koji te iznimno uzrujao i ne možeš se smiriti. Prošeći, uzmi pauzu, nekoliko puta duboko udahni i tek onda pozovi kolegu kako biste prošli određenu situaciju.

3. Izbjegni generalizaciju i specificiraj što točno nije bilo u redu.

Umjesto bio si neprofesionalan na sastanku, možeš reći:
Predlažem da sljedeći put izuzmeš komentar xy. Zvučalo je dosta neozbiljno prema klijentu. Kako ti gledaš na to?

4. Osiguraj privatnost. 

Dok je kod pozitivnog feedbacka sasvim u redu, čak i dodatno motivirajuće da ga se iznosi javno, konstruktivan feedback uvijek se daje u četiri oka. Odaberi prikladno mjesto i vrijeme kako biste se i ti i osoba s kojom razgovaraš osjećali ugodno.

5. Izbjegni etiketiranje osobe.

Bio si jako glasan i neumjestan na sastanku.
Pokušaj to preformulirati u:
Mislim da su tvoji komentari bili neprikladni i čini mi se da su poremetili dinamiku sastanka. Što ti misliš o tome?

6. Uoči davanja konstruktivnog feedbacka svakako navedi barem jedno pozitivno zapažanje o toj osobi, tj. o njezinu načinu rada. 

Vidim da si projekt xy uspješno privela kraju. Bravo! Htjela sam s tobom prokomentirati situaciju s klijentom A. Javio se i nezadovoljan je komunikacijom prema njemu. Pogledala sam mail i čini mi se da je tvoj odgovor zvučao dosta grubo.

7. Ponudi rješenje, daljnje smjernice ili sugestije za poboljšanje.

S obzirom na to da konstruktivan feedback dajemo s ciljem da osoba sljedeći put ne ponovi istu pogrešku, poželjno je odmah ponuditi smjernice za poboljšanje. Također, pokušaj potaknuti osobu da sama razmisli što bi moglo bolje.
Vidim da si projekt xy uspješno privela kraju. Bravo! Htjela sam s tobom prokomentirati situaciju s klijentom A. Javio se i nezadovoljan je komunikacijom prema njemu. Pogledala sam mail i čini mi se da je tvoj odgovor zvučao dosta grubo. Imaš li ideju kako to popraviti? Moj je prijedlog…

8. Follow up. 

Kako je cilj davanja konstruktivnog feedbacka nečiji napredak i rast, tako je poželjno da nakon nekog vremena ponovno osobi damo komentar. Ako je u prošlosti, primjerice, bila sporna neprimjerena komunikacija s klijentom, možemo već u sljedećem lijepo formuliranom mailu ili uspješnom telefonskom razgovoru pohvaliti kolegicu komentarom:
Vidjela sam / čula sam kako si to riješila. Bravo.

U jednom od prijašnjih newslettera pisala sam o situaciji kada sam dala konstruktivnu povratnu informaciju kolegici koja se neprimjereno ponijela tijekom jedne faze realizacije projekta kojeg sam bila nositeljica.

Rezultat tog davanja feedbacka bio je sljedeći:

  • imala sam prigodu bolje upoznati kolegicu i saznati što ju muči
  • vrlo smo iskreno i otvoreno razgovarale ne samo o projektu nego i o svom odnosu, što je rezultiralo jako dobrom komunikacijom i suradnjom poslije (čak i kojom popijenom kavom uz puno smijeha)
  • takve situacije više se nisu ponavljale jer smo u samo jednom razgovoru shvatile kako koja funkcionira i obje smo se znale prilagoditi u daljnjoj suradnji.

U početku može biti izazovno, ali iz iskustva mogu potvrditi da davanje feedbacka zaista ne mora biti ni teško ni nelagodno. S vremenom čak postane toliko uobičajeno da ga više i ne shvaćamo kao neki big deal.

kako- dati-konstruktivan-feedback-labas

Također, ima niz situacija u kojima će nas netko pitati za feedback i što mislimo o nečemu. Ne moramo uvijek reći da je sve super ako nije. To je odlična prigoda za davanje povratne informacije iz koje će netko nešto naučiti.

Upravo i mi tako trebamo gledati na situacije kada nama netko daje konstruktivan feedback. O tome zašto je konstruktivan feedback nužan za uspjeh pisala sam u ovom tekstu.

Za kraj te pozivam da se pretplatiš na newsletter u kojemu pišem dodatne savjete koji će ti pomoći na tvome poslovnom putu. Također, u newsletteru često dijelim zanimljive primjere iz vlastitog iskustva o kojima ne pišem nigdje drugdje.

Do sljedećeg teksta družimo se i ovdje.

Ana