Skip to content
3-najveca-straha-uoci-javnog-nastupa-i-kako-ih-rijesiti

3 najveća straha uoči javnog nastupa i kako ih riješiti

Prije nekog vremena na Instagramu sam napravila anketu o strahovima uoči javnoga nastupa.

Uzevši u obzir odgovore zajednice kao i činjenicu da je strah od javnog nastupa prema nizu istraživanja redovito pri samom vrhu čovjekovih fobija, odlučila sam pisati o toj temi i pomoći ti otkloniti ili barem ublažiti strah koji osjećaš na sam spomen javnog nastupa.

Strahove sam grupirala u tri kategorije:

1. Strah od publike

Taj strah provlači se kroz jako puno odgovora koje sam dobila, a obuhvaća niz različitih strahova.

a) Strah od kritike i neugodnih pitanja

U trenutku kada smo stali na pozornicu ili sve popularniju virtualnu pozornicu, pristali smo izložiti se kritici, sukobu stavova, neugodnim pitanjima.

Taj strah rješava se u fazi pripreme govora kada je poželjno promisliti o eventualnim pitanjima publike, pa tako i o kritikama i stavu suprotnom od našeg.

Kada predvidimo pitanja i nedoumice svojih slušatelja, znat ćemo prikladno odgovoriti u danom trenutku.

Ako je pak riječ o provokativnom i iznimno neugodnom pitanju, imamo potpuno pravo to pitanje odbaciti, i to vrlo jednostavnom rečenicom:

Dopustite da na vaše pitanje ne odgovorim.

S druge strane, ako je riječ o konstruktivnoj kritici ili feedbacku, poželjno je na nju gledati kao na prigodu za profesionalni rast, o čemu sam pisala ovdje.

b) Strah od blokade (zaboravljanja)

I u tom je slučaju ključna priprema.

Preporučuje se pripremiti kartice s natuknicama na kartončićima formata A6.

Ako se koristimo Power Pointom, možemo se jednim pogledom na slajd prisjetiti što smo htjeli reći.

Ako ipak dođe do blokade, možemo ponoviti posljednje što smo rekli ili postaviti pitanje publici. Tako ćemo mozgu dati dovoljno vremena da se podsjeti što je sljedeće na redu.

Odličan način da prikrijemo da smo se blokirali jest pripremiti sliku, dijagram ili citat koji možemo pokazati u takvim situacijama

c) Strah od autoriteta

Činjenica je da mnoge poslovne mogućnosti ovise o našim vještinama prezentiranja. U poslovnom svijetu često se događa da izlažemo pred iskusnijim kolegama, šefovima ili budućim nadređenima.

Osim pripreme, meni u takvim situacijama pomaže zamisliti autoritet i izjednačiti ga sa sobom.

Volim zamisliti autoritet kao osobu koja je ujutro prije posla također mijenjala pelenu djetetu, koja vikendom sjedi u tajicama na kavi ili koja obožava pjevati u autu na sav glas.

Možda zvuči smiješno, ali tako dolazimo do točke u kojoj shvaćamo da su i autoriteti samo ljudi i lakše se opuštamo.

d) Strah od nedobronamjerne publike

U anketi sam dobila jedan odgovor koji je glasio ovako – strah od publike koja me secira.

Ne znam kako tebi, ali meni je taj osjećaj itekako poznat.

Kada me uhvati strah od nedobronamjerne publike, pokušam si postaviti ovo pitanje:

Čekaj, Ana, zar stvarno misliš da je netko danas ustao iz kreveta s mišlju – uf, kako se veselim njezinoj prezentaciji, jedva čekam vidjeti je kako kiksa?

I odmah dolazi sljedeća misao – Opusti se. Pa tko ide s takvom mišlju u dan? Uostalom, ti si nebitna.

Čim odradim taj monolog u glavi, osjetim golemo olakšanje.

To možda zvuči grubo, ali tako je. Mi smo, kao govornici, nebitni. Nismo ovdje zbog sebe. Mi smo ovdje zbog svoje publike.

Netko tko taj dan odvoji za slušanje tvog ili mog izlaganja, nije došao izrugivati se, smijati, secirati, podbadati. Došao je zbog sebe. Došao je čuti nešto novo. Došao je po nešto za sebe.

I tu dolazimo do pitanja koje bi trebalo biti prvi korak u pripremi svakog javnog izlaganja:

Koji je cilj ove prezentacije? Što želim da publika učini nakon mog izlaganja?

Tako prebacujemo fokus sa sebe na publiku, usmjeravamo se na to da slušatelji nešto nauče i često je upravo to prebacivanje fokusa na publiku odgovor na pitanje kako smanjiti znakove treme. 

Dodatan je savjet za suzbijanje straha od publike fiksirati jedno pozitivno lice u publici.

Također pomaže doći ranije na događanje, upoznati nekoliko lica koja će poslije slušati naš govor i izmijeniti koju lijepu riječ s njima kako bismo probili tzv. barijeru i osjećali se ugodnije.

2. Strah od očitih znakova treme

Kada javno nastupamo, nismo dio cjeline, na što smo kao ljudska bića naviknuti, već smo izdvojeni i samim time osjećamo određenu vrstu nelagode.

Stoga nije rijetkost da se upravo uoči javnog nastupa i tijekom prvih nekoliko minuta javljaju vidljivi znakovi treme.

Kako ih prikriti ili umanjiti?

Drhtav glas i pucanje glasa možemo spriječiti vježbama disanja i različitim vježbama za glas i izgovor.

Ako nam drhte ruke, poželjno je lagano gestikulirati. Također, ako pripremamo bilješke, neka one budu na kartonskim karticama. Znojni dlanovi u kombinaciji s običnim papirom će znakove treme učiniti još vidljivijima. 

Kako bismo spriječili sušenje usta, potrebno je u blizini imati spremnu čašu obične mlake vode, a uoči nastupa izbjegavati presoljenu hranu, kavu, gazirana pića i alkohol.

Dodatna je preporuka za što brže oslobađanje od treme i podizanje samopouzdanja jako dobro uvježbati uvodni dio govora.

Kada uvod odradimo kako treba, daljnji tijek govora bit će puno opušteniji i lakši. 

3. Strah od nedovoljno razvijene govorničke vještine

Govorništvo je vještina i kao takva može se učiti, vježbati i usavršavati bilo kada u životu i tijekom cijeloga života.

Govoriti se uči samo govorenjem. 

Danas je lakše nego ikada vježbati govorništvo. Uzmemo mobitel, upalimo kameru, govorimo nekoliko minuta o određenoj temi, pogledamo snimku, uočimo što je dobro, a što može bolje i ponovno se snimimo. Ponavljamo dok nismo zadovoljni.

Savjet plus: zatraži feedback relevantne osobe. Tako ćeš doći do uvida koje možda sama ne bi primijetila i samim time brže ćeš napredovati.

 

 

Ako želiš moj feedback ili ti je potrebna pomoć oko sljedećeg javnog nastupa, piši mi.

Za dodatan sadržaj o javnom nastupu i poslovnoj komunikaciji prijavi se na newsletter koji šaljem dva puta mjesečno.

Ana