Skip to content
kako-smanjiti-tremu

3 savjeta koja će ti pomoći smanjiti tremu uoči javnog nastupa

 

There are two types of speakers: Those who get nervous and those who are liars.

Mark Twain

I mnoga istraživanja koja kažu da je jedan od najvećih ljudskih strahova upravo strah od javnog nastupa idu u prilog toj Twainovoj izjavi.

Što je trema i zašto se javlja?

Trema je nelagoda ili strah od govora u javnosti. Manifestira se drhtanjem, crvenilom kože, stisnutim grlom, ubrzanim  lupanjem srca, znojenjem. Trema je nešto što pod svaku cijenu želimo izbjeći i smatramo ju najvećim neprijateljem uoči javnih nastupa.

Često zaboravljamo da je trema potpuno normalna pojava u takvim trenutcima. Trema je znak da nam je stalo do našeg rada, trema je znak da smo odgovorni prema svojoj publici.

Čak i ako smo vrsni stručnjaci u području o kojem govorimo i ako imamo visok stupanj samopouzdanja, kako možemo biti sigurni da možemo predvidjeti svaku moguću situaciju tijekom izlaganja (teškoće s internetom, nestanak struje)? Također, nije neuobičajeno da publika ima pitanje na koje ni vrstan stručnjak ne može dati točan odgovor.

Sve su to zdravorazumski razlozi za tremu.

 

Ne znam kako ti, ali s obzirom na to da sam i sama velika tremašica, saznanje da je trema normalna pojava bilo mi je iznimno utješno. Ako uzmemo u obzir da je trema indikator naše odgovornosti, možemo zaključiti da je trema čak i poželjna. To znači da se protiv nje nije potrebno boriti. Naš je zadatak držati ju pod kontrolom i natjerati ju da radi za nas, a ne protiv nas.

Kako tremu učiniti svojim saveznikom?

Dokazano je da se trema u svom najintenzivnijem obliku javlja nekoliko minuta uoči i prvih nekoliko minuta javnog nastupa.

Sve se svodi na to kako preživjeti taj kratki period.

Dobro je podsjetiti se da su simptomi treme vrlo slični simptomima bilo kakva drugog uzbuđenja. Kada smo uzbuđeni, u nama se stvara nova energija. Upravo tu energiju možemo iskoristiti za dinamičniji i bolji nastup. Zašto si ne predočiti tu energiju kao svojevrstan entuzijazam?

Kako ako mi se noge odsijeku uoči nastupa?

U nastavku s tobom dijelim metode koje su isprobane i koje su mi više puta pomogle suočiti se s tih nekoliko kritičnih minuta.

3 savjeta za smanjivanje treme

1. Priprema

Odgovarajuća priprema je 90 % svakog javnog nastupa. Ako smo dobro pripremljeni za nastup, samopouzdanje nam raste i trema se svodi na minimum.

Priprema se odnosi na dva dijela: sadržaj i formu.

Priprema sadržaja ili onoga o čemu ćemo govoriti. Važno je poznavati  temu o kojoj govorimo. Što smo kompetentniji u određenom području, to je veće naše samopouzdanje.

Priprema govora ili javnoga nastupa. Kako bismo smanjili tremu, potrebno je dobro pripremiti i samu govornu izvedbu. Govorništvo je vještina koja se uči i čije nam poznavanje omogućava pokazati se profesionalnima i ostaviti dobar dojam. O pripremi govora detaljnije ću pisati u jednom od sljedećih tekstova.

Kada znamo da je trema najizraženija nekoliko minuta uoči i prvih nekoliko minuta samog izlaganja, posebno ćemo se potruditi oko pripreme uvodnog dijela svoga govora.

Kada uspješno započnemo izlaganje i prijeđemo te početne „kritične“ trenutke, trema nestaje i uspješno nastavljamo daljnju izvedbu.

U mom slučaju više se puta pokazalo da uz dobru pripremu strah od eventualnih težih pitanja i kritike, strah od autoriteta ili pak blokade gotovo potpuno nestaju.

2. Vizualizacija i pozitivno razmišljanje

Nije rijetkost da vrhunski sportaši uoči svojih nastupa vizualiziraju pozitivan ishod. Isto može pomoći i nama uoči javnog nastupa.

Za vizualizaciju je ključno kreirati slikovit prikaz pozitivnog razvoja događaja. Kada govorimo o javnom nastupu, pomaže zamisliti se kako staloženo i samouvjereno stojimo pred publikom, glas nam je jak, gestikulacija uvjerljiva, tečno prezentiramo. Publika nam na kraju izlaganja plješće.

Ako nas obuzmu negativne misli, pokušajmo ih preoblikovati u one pozitivne.

Primjer 1:

Što ako mi publika postavi pitanje na koje ne znam odgovor?

Veseli me čuti pitanja iz publike. Dobro sam se pripremio i volio bih da publika pokazuje dodatan interes za moju temu.

Primjer 2:

Da bar ne moram držati ovaj govor.

Ovo je odlična prigoda da podijelim svoje ideje s drugima i steknem iskustvo kao govornik.

3. Suzbijanje očitih znakova treme

Najčešći su vidljivi znakovi treme drhtav glas, drhtave ruke i suha usta. Olakšavajuća je spoznaja da i za njih ima lijeka.

Drhtav glas možemo spriječiti vježbama disanja i različitim vježbama za glas. Više o tim vježbama ću pisati u jednom od sljedećih tekstova.

Ako nam drhte ruke, poželjno je mijenjati položaj ruku, lagano gestikulirati. Ne preporučuje se držati papir u ruci. Često nam se ruke tijekom javnog nastupa znoje i na taj način znakovi treme postaju još vidljiviji.

Ako se tijekom govora koristimo podsjetnikom u obliku kartica, poželjno je da su one kartonske.

Za suha usta imajmo spremnu čašu ili bočicu obične mlake vode, a uoči nastupa preporučuje se izbjegavati presoljenu hranu, kavu, gazirana pića i alkohol.

Priznati tremu ili ne?

Dobro je osvijestiti da u velikom broju slučajeva trema koju osjećamo uopće nije vidljiva publici.

Ipak, ako se dogodi da se situacija otela kontroli, sasvim je u redu publici priznati da imamo tremu. Na taj način dodatno možemo steći naklonost publike jer im dajemo do znanja „i ja sam samo čovjek“. To će nam pomoći da mirnije nastavimo daljnje izlaganje.

Za kraj, dobro je podsjetiti se da kao i u svemu ostalome što radimo – practice makes perfect.

Što se više izlažemo situacijama u kojima javno govorimo, to ćemo se bolje nositi s tremom.

Vrijedi pokušati, zar ne?

Možda će ti sljedeći izvori biti korisni za dodatno istraživanje:

Ako ti se sviđaju tekstovi poput ovog, predlažem da se pretplatiš na newsletter u kojem dva puta mjesečno dijelim dodatne savjete i ideje za primjenu.

 

Ana